Kompetenceforløb
Der kan udarbejdes konkrete kompetenceforløb for enten
medarbejdere, ledere eller både. Forskellen på et
kompetenceudviklingsforløb og en uddannnelse er at ved et
kompetenceudviklingsforløb skal der ikke varetages nogle formelle
krav som f.eks. eksamener, optagelseskrav etc. Her kan et hvert
forløb designes frit.
Som eksempler på kompetenceforløb kan nævnes:
Lederen som ballonskipper
Målet er at udvikle ballonskippere, der kan sætte en kurs og
tage bestik af vejr og vind, så ballonen med dens gods og besætning
kommer sikkert frem. En ballonskipper der vil overflyve landskaber
og lade sig inspirere af indtryk, tænke kreativt og være drevet af
nysgerrighed.
Denne lederudvikling sigter på at lederne får viden og kompetence
til at skabe udvikling, innovation, handlekraft og at løse den
daglige drift og udførelse af kerneydelsen. Det bygger på faglig
udvikling og personaleledelse, der er medvirkende til at skabe øget
trivsel og gensidig tillid.
Dette betyder bl.a. at der vil være fokus på samspillet mellem
lederens faglighed og personlighed, så der skabes en autentisk og
tillidsfuld ledelsesform.
Der vil ud over det individuelle og blive arbejdet med at sikre en
ledergruppe der oplever indsigt i hinandens fagspecifikke områder
samt et fælles ledelsesmæssigt ansvar for organisationen
Udviklingsforløbet sikrer et fagligt teoretisk fundament, der kan
anvendes som kompas i komplicerede og ofte konfliktfylde
sammenhænge og relationer, og som giver mulighed for fordybelse og
forankring i praksisfeltet. Det betyder at der anvendes
faglitteratur som et element i udviklingsforløbet samt arbejdes med
cases fra hverdagen og øvelser, der kan overføres til konkret
ledelsespraksis.
Der nedsættes desuden et lederforum som giver mulighed for
drøftelse af faglitteratur, erfaudveksling og ledersparring i
hverdagen.
Lederudviklingsforløbet afsluttes med to elementer - dels en
personlig del der indeholder egne ledelsesmål og opnåede resultater
og dels med en svendeprøve der har et organisatorisk sigte som mål
og handleplaner for fremtiden
Medarbejderen som windsurfer
Medarbejderen som kuglestøder eller windsurfer, hvad er jeres
ønske?
Skal medarbejderen bruge sin energi på at kaste med kugler eller
skal medarbejderen ride på en bølge af energi og muligheder og have
øje for fremdrift, balance og tagen vare på sig selv i det
store element.
Denne indsats bygger på ideen om at opnå en positiv synergi
imellem oplevelsen af fysisk og psykisk velvære og oplevelsen af
succes i det daglige arbejde. Denne synergi opnås ved at arbejde
både med kompetenceudvikling generelt og egen indsigt og
opmærksomhed individuelt.
Med udgangspunkt i et valgt tema (f.eks. "vold, trusler og
krænkelser, "arbejdet med demente", "forældresamarbejde",
"samarbejde" eller andet aktuelt) tilbydes et
kompetenceudviklingsforløb, der klæder medarbejderne på til at
kunne håndtere denne eller disse udfordringer i dagligdagen,
således at arbejdsglæde og overskud fremmes. Den enkelte
medarbejder vil opleve et fællesskab og ansvar for at sikre
dagligdagen og dens kerneydelser samtidig med et tydeligt
ledelsesmæssigt og organisatorisk ansvar for at tage hånd om den
enkelte.
Den enkelte medarbejder tilbydes desuden et coachingforløb, hvor
der arbejdes med den enkeltes mulighed for at mestre udfordringer i
forhold til såvel kerneydelsen som egen sundhed og
ressourcer. Der arbejdes ud fra grundtankerne indenfor social
kapital og narrativ forståelse, hvor omdrejningspunktet vil være
motivation og skabelse af muligheder, samt de organisatoriske og
personlige fortællinger.
Samtalerne vil foregå i grupper á 3personer og er
fortrolige. Der vil være fokus på, hvad den enkelte kan gøre,
hvad fællesskabet kan bidrage med, og hvad arbejdspladsen kan gøre
for at styrke sundhed og trivsel.
Afslutningsvis udarbejdes et generelt og anonymiseret notat fra
alle samtalerne til arbejdspladsen. Ideerne fra notatet kan danne
afsæt for nye initiativer i arbejdet for at skabe en sund, social,
god og sjov arbejdsplads.