Ældreprojekt 2007 - 2011, hvordan gik det?
- Vi står for noget der kan inspirere andre. Vi vil gerne
frem i lyset med det.
- Vi vil gerne fortælle historier fra det virkelige liv til
kollegaer, direktion, politikere og alle andre.
Således udtrykte personalet det, da Ældreprojektet nåede sin
afslutning efter fire år. Personalet har oplevet at projektet har
åbnet op for større åbenhed, forståelse og samarbejde på tværs. At
der er nu er et fælles træk i retningen af en bedre pleje.
Ældreprojektet har siden 2007 sat gode solide spor i
organisationen. - Når de gode tiltag nu i mål? spørger
personalet?
Til det kan svares, at afdelingsledergruppen ser det som en
vigtig opgave at medvirke til at der arbejdes videre med de gode
tiltag som projektet har genereret, og at fortsætte med at bruge
den afprøvede model for kompetenceudvikling af personalet.
- Der er sket meget i måden vi er sammen på, samarbejde og
positiv indstilling har hjulpet os i besparelsestiden, udtaler
personalet.
Ældreprojektet har givet personalet en bevidsthed om
kommunikationens betydning i et samarbejde, og skabt et
personalenetværk på tværs.
Projektet har givet ledelse og personale mulighed for sammen at
italesætte et fælles fokus og vision, og at begynde det
udviklingsarbejde der skal styrke samarbejdet og indsatserne i
forhold til borgerne i eget hjem og i plejebolig.
Projektet har levet et liv sammen med personalet. Orbicon, som
har ydet konsulentbistanden til projektet, har i forløbet været en
integreret og anerkendt del af personalegruppen.
De første tre år var fokus teambuilding, korpsånd, trivsel
og velvære og personalets egen sundhed. Personalet og lederne
oplevede efterfølgende en markant ændring i egen trivsel, og ikke
mindst synes de ældre at trives godt.
Disse gode resultater foranledigede en fortsættelse at projektet
i 2007, hvor fokus var kommunikation og samarbejde om
organisationens målsætninger og visioner.
Tværfaglige personalegrupper var sammen på temadag. Hele pleje,
- kost og servicepersonalet fra Tolleruphøj var f.eks. af sted på
fælles temadag mens kollegaer fra andre distrikter eller
plejecentre rykkede ind på de personaletomme plejecentre og passede
beboere, køkken og servicefunktioner de næste 24 timer.
Det tværgående blik, som vikarmodellen blev kaldt, blev en stor
succes og gav anledning til mange refleksioner over egen
praksis.
- Afdelingen blev klargjort til at kunne modstå ethvert
kontrolbesøg - god anledning til at få kigget egne procedurer
igennem, kommer hjem og ser egne arbejdsgange i nyt lys.
På temadagene mødte personalet de kollegaer, de samarbejdede med
i hverdagen, men alligevel ikke kendte. Alle personaler blev
involveret i tværfaglige arbejdsgrupper.
- Der blev sået nogle frø på temadagen, som spirer nu.
Dette er blot nogle af de holdninger der kom til udtryk, da
personalet skulle se tilbage på hvad projektet havde medført.