Social kapital, faglighed og samarbejde
Kompetenceuddannelse for SOSU medarbejdere
Med store krav til plejesektoren i form af tværfagligt
samarbejde, kvalificerede beslutninger og handlinger i situationen,
samtidig med at borgernes behov bliver mere komplekse - kalder det
på et målrettet kompetenceløft til sosu medarbejderne.
Som dem der står i første række, møder borgerne kontinuerligt og
som oftest skaber værdifulde relationer til såvel borger som
pårørende, er der brug for stor faglig indsigt og
handlekompetence.
For at sikre sig at den enkelte sosumedarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceuddannelse der vil sikre at
viden og faglighed kommer i spil samt den enkelte vil opleve sig
faglig kompetent til at indgå i den fælles opgave der er omkring
borgeren.
Kompetence - uddannelsen design og organisering
Uddannelsen er bygget op over 2 moduler, som hver består af 2
dage
Der laves 3 blandede hold fra de forskellige afdelinger og
vagtlag. Alle gennemgår modul 1 før der startes på modul 2 .
Indholdet vil tage udgangspunkt i konkrete cases fra hverdagen
og dermed vil programmet for de enkelte undervisningsgange blive
tilpasset, så det bliver meningsfyldt og vedkommende for den
enkelte.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
ü Viden om den organisatoriske sammenhæng og den
rehabiliterende tilgang
ü Viden om kerneopgaven og egen kerneydelse
ü Indsigt i social kapitals betydning for samarbejde og
udførelse af kerneopgaven
ü Viden om og anvendelse af forskellige
kommunikationsmodeller til fremme af samarbejde.
ü Indsigt i kulturens betydning for trivsel, præstation og
samarbejde.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Kerneopgaven
- Organisationens mål og værdier
- Hverdagsrehabiliteringen
- Social Kapital
- Relationel koordinering
|
Formålet er at skabe klarhed over egen placering i
organisationen og de krydspres der kan opstå ved uklare mål og
forventninger.
Der tages afsæt i organisationens udmeldte mål for plejen, som
pejlinng for den faglige indsats der skal leveres.
Der sættes fokus på egne krav og forventninger i forhold til de
udmeldte mål.
Der skabes viden om hvordan man som en del af organisationen kan
medvirke til faglig udvikling.
Hvad er den rehabiliterende tankegang
Hvor adskiller den sig fra den kompencerende
Hvilke krav stiller det til den enkelte medarbejder
|
Modul 2
- Hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres.
- Samarbejde med faglige kolleger
- Roller og positioner
- Kommunikations former og modeller
- Den motiverende samtale
|
Formålet er at kvalificere den enkelte medarbejder i mødet med
borgeren via indsigt og faglig viden om egen rolle
Der arbejdes med forskellige observationsmodeller i forhold til
konkrete cases
Der ses på forskellige kommunikationsmodeller der kan fremme
samarbejdet og fagligheden.
Kommunikationen skal være motiverende for borgerne, hvordan
finder man den motivation
Hvad gør sproget og kommunikationen for mulighederne for den
kompetente pleje
|
Kerneopgaven, faglighed og samarbejde
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler
Indholdet vil tage udgangspunkt i konkrete cases fra hverdagen
og dermed vil programmet for de enkelte undervisningsgange blive
tilpasset, så det bliver meningsfyldt og vedkommende for den
enkelte.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
ü Indsigt i organisatorisk sammenhæng og egen positions
mulighed for deltagelse
ü Viden om kerneopgaven og egen kerneydelse
ü Indsigt og anvendelse af forskellige
observationsmodeller og deres muligheder
ü Indsigt i tværfagligt samarbejdes udfordringer og
anvendelse af relationel koordinering
ü Indsigt i social kapitals betydning for samarbejde og
udførelse af kerneopgaven
ü Viden om og anvendelse af forskellige
kommunikationsmodeller til fremme af samarbejde.
ü Indsigt i kulturens betydning for trivsel, præstation og
samarbejde.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Den organisatoriske sammenhæng
- Kerneopgaven for plejehjemmene
- Organisationens mål og værdier
- Egne mål og værdier
- Det organisatorisk grundlag der arbejdes på.
- Hverdagsrehabiliteringen
|
Formålet er at skabe klarhed over egen placering i
organisationen og de krydspres der kan opstå ved uklare mål og
forventninger.
Der tages afsæt i organisationens udmeldte mål for plejen, som
pejlinng for den faglige indsats der skal leveres.
Der sættes fokus på egne krav og forventninger i forhold til de
udmeldte mål.
Der skabes viden om hvordan man som en del af organisationen kan
medvirke til faglig udvikling.
Hvad er den rehabiliterende tankegang
Hvor adskiller den sig fra den kompencerende
Hvilke krav stiller det til den enkelte medarbejder
|
Modul 2
- Den sosufaglige tilgang til opgaven
- Sosumedarbejderens kerneydelse.
- Hvordan skabes det gode møde med borgeren
- Hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres.
- Praksis tilgang til de overordnede mål samt systemer.
|
Formålet er at kvalificere den enkelte medarbejder i mødet med
borgeren via indsigt og faglig viden om egen rolle
Hvordan sikrer man sig at borger og medarbejder har et fælles
fokus og mål for indsatsen
Der arbejdes med forskellige observationsmodeller i forhold til
konkrete cases
Der sættes fokus på forberedelsen til mødet med borgeren
|
Modul 3
- Samarbejde med sosufaglige kolleger
- Det tværfaglige samarbejde
- Hvilke roller og positioner indtager man hver i sær
- Kommunikations former og modeller
- Borgerrelateret kommunikation
- Den motiverende samtale
- At sætte fælles mål og have samme sprog
- Den sociale kapital og dens betydning
|
Formålet er at kvalificere samarbejdsevnen såvel
med kolleger som med andre faggrupper.
Der sættes fokus på egen rolle og
forventninger
Der ses på forskellige kommunikationsmodeller der kan fremme
samarbejdet og fagligheden.
Kommunikationen skal være motiverende for borgerne, hvordan
finder man den motivation
Hvad gør sproget og kommunikationen for mulighederne for den
kompetente pleje
Hvordan ses og måles social kapital og hvad kan
ændre den
|
Kompetenceuddannelse om kerneopgaven
Der opleves større og større krav til samarbejde på det
tværfaglige område og i forhold til pårørende - og selvfølgelig
beboerne. Dette øgede samarbejde kræver en klar styring og fælles
mål for at indfri de krav der stilles til den enkelte. Derfor er
arbejdet og forståelsen for kerneopgaven af afgørende betydning for
at fremstå som en kompetent medarbejder.
For at sikre sig at den enkelte sosumedarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceuddannelse der vil sikre at
viden og faglighed kommer i spil samt den enkelte vil opleve
sig faglig kompetent til at indgå i den fælles opgave der er
omkring borgeren.
Uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler, som hver består af 2
hele dage samt vejledning til faglig opgave i praksis mellem
uddannelsesmodulerne.
-
Modul 1 handler om forståelsen for kerneopgaven
som begreb og som ledetråd i det daglige arbejde
-
Modul 2 handler om det sikres at kerneopgaven fremstår
meningsfuld for borgeren
-
Modul 3 handler om betydningen af at kerneopgaven hviler
på et værdisæt
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder:
Indsigt i begreberne kerneopgave, værdier, meningsfuldhed
og ledetråde
At kunne bruge begreberne til at støtte og målrette sine
handlinger
Indsigt i og kvalificering af at indgå i et forpligtigende
tværfagligt arbejde.
Tydeliggøre egne handlinger i et fagligt perspektiv
At arbejde målrettet mod kerneopgaven
Forholde sig til modsatrettede ønsker og værdier på en
faglig baggrund
At tydeliggøre de enkelte handlinger i forhold til kerneopgaven
og det tværfaglige arbejde
En skematisk oversigt
Modul 1
- Præsentation af kerneopgave, meningsforståelse, vision,
ledetråd og værdier. Hvad er det, hvordan forstås det og hvordan
afspejles det i dagligdagen
- Der arbejdes bl.a. med perspektivering ud fra den formelle ,
den udførte og den oplevede kerneopgave
- Der sættes fokus på det tværfaglige samarbejde på såvel
indholdsside som organisatorisk struktur
|
Der vil blive set på de forskellige begreber, kerneopgave,
værdier, visioner og ledetråde for at skabe et overblik over hvad
de dækker over og hvordan de indgår i det daglige arbejde samt det
etiske grundlag
Der vil blive arbejdet med de overordnede udstukne mål, sat i
forhold til hvordan de omsættes til daglige arbejdsformer og
hvordan de igen skaber effekt og opleves af borgeren.
Der ses på hvilke fora og på hvilken måde det tværfaglige
arbejde kan understøtte kerneopgaven
|
Modul 2
ü Hvordan sikres at kerneopgaven er meningsfuld for
borgeren
ü Der sættes fokus på de elementer der skal være tilstede
for at oplevelsen af mening opnås hos borgeren - samt hvilke krav
det stiller til den enkelte medarbejder
ü Der arbejdes med de dilemmaer der kan være hvis der er
modstridende oplevelser af mening og faglighed
ü
|
Der vil blive sat fokus på forståelsen af meningsfuldhed -
hvordan sikrer den ansatte sig at det opleves meningsfuldt af
borgeren, både hos borgere der kan indgå i en dialog og dem som
ikke kan.
Der sættes fokus på de dilemmaer der kan opstå, hvis noget
opleves meningsfuldt hos borgeren, men taler imod den faglige
vurdering medarbejderen gør, hvorledes forholder man sig og hvordan
handler man.
|
Modul 3
ü Kerneopgaven der står på et værdisæt
ü Hvordan bliver værdier til
ledetråde.
ü Hvilke intentioner indeholder værdier og
på hvilken måde kvalificere det målet.
ü Opsamling på hele forløbet og
beskrivelse af kerneopgaven og værdierne - som handlingsorienterede
pejlemærker
ü
|
Når arbejdspladsen også har defineret en
ledetråd, hvorledes styrker det kerneopgaven og hvilken indflydelse
har de værdier som borgerne står for, i forhold til hvordan man
skal placere sig og handle som medarbejder.
Der sættes lys på hvordan forskellige
intentioner kan tydeliggøre værdierne og præcisere det overordnede
mål
|
Kompetenceuddannelse " Narration som faglig arbejdsform", på
plejecenter
Arbejdet i plejesektoren kalder på øget samarbejde, både i
det nære, i det tværfaglige og omkring beboerne og deres pårørende
. Det stiller krav til personalet om ikke alene at skulle løfte den
faglige opgave, men også at kunne indgå i et samarbejde der kræver
fleksibilitet, tillid og indsigt i egen rolle og position.
Fortællinger er med til at forme organisationen,
samarbejdsmøntrene og den faglige tilgang til opgaverne i
plejesektoren. Ved at arbejde i det narrative felt, formes
indsatser, kommunikation og samarbejde i retning af de
handlingsplaner og udstukne mål der er omkring den enkelte
borger.
Uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler, som hver består af 2
dage samt vejledning til faglig opgave i praksis mellem
uddannelsesmodulerne.
For hver modul nuanceres den metodiske tilgang og kursisternes
færdighed. Der vil løbende være opgaver og træning indenfor såvel
den fortællende, intervieweren og den lyttende / bevidnende rolle
og fokus.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Introduktion til den narrative tankegang og forståelse
- Positionskortet og spørgeteknik
- Bevidning
- Praksis øvelser
|
Der sættes rammen omkring den narrative forståelse så den kan
placeres i forhold til organisationens værdier og målsætning
Grundmodellen introduceres og øves, så der opnås en fortrolighed
med at interviewe samt lytte intentionelt og uddrage
sammenhænge
Metoden afprøves som beboerkonference
|
Modul 2
- Betydnings- og handlingslandskabet
- Stiladsering
- Poesivering
- Praksis øvelser
|
Der arbejdes med niveauer i samtalen og de forskellige
rammesætninger der former samtale og interview.
Der afstemmes hvorledes en samtale kan skride frem i tempo,
indhold og gensidighed.
Der introduceres til samtalens egen poesi og dens emotionelle
kraft
Metoden afprøves som faglig analyse i forbindelse med
handleplaner
|
Modul 3
- Gen- medlemsgørelse
- Det fraværende men implicitte
- Postkortet
- Praksis øvelser
|
Der sættes fokus på hvordan forståelsen for den
enkelte borgers måske manglende relationer kan blive fremkaldt
gennem fortællingen som vigtige personer for egen trivsel.
Der vil blive set på hvilke andre mekanismer der
er med til at forme vores handlinger, uden vi har taget dem med i
planlægningen.
Der vil blive arbejdet med den skriftlige
fortælling som element i plejen
Metoden vil blive afprøvet i forbindelse
med pårørende samarbejde og det tværfaglige miljø
|
- Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
- Indsigt i fortællingens magt og mulighed
- Færdigheder i at være interviewer og stille spørgsmål, der er
støttende , udviklende og identitetsskabende.
- Kende egen og organisationens overordnede fortælling og dens
indvirkning på det nære arbejde
- Kvaificere pårørende samarbejdet
- Fagligt løft, til det planlægningsmæssige arbejde og til de
faglige analyser
- Optimering af det tværfaglige samarbejde
Det sunde Samarbejde
Kompetenceuddannelse " Det sunde samarbejde"
Arbejdet i plejesektoren kalder på øget samarbejde, både i
det nære, i det tværfaglige og omkring beboerne og deres pårørende
. Det stiller krav til personalet om ikke alene at skulle løfte den
faglige opgave, men også at kunne indgå i et samarbejde der kræver
fleksibilitet, tillid og indsigt i egen rolle og position.
Oplevelsen af ikke at slå til eller føle sig kompetent, kan have
vidtrækkende følger, så får at forebygge psykisk nedslidning,
arbejdes der med at give personalet kompetencer indenfor den del af
deres arbejdsopgaver der netop handler om profesionel
kommunikation, formidling, samarbejde på alle niveauer.
Uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler, som hver består af 2
dage samt vejledning til faglig opgave i praksis mellem
uddannelsesmodulerne.
- Modul 1 omhandler arbejdsmiljø og arbejdsglæde - hvor
samler og hvor adskiller disse begreber sig
Hvilken indvirkning har arbejdsglæde i forhold til belastninger
og fravær - og hvad kan arbejdsmiljø tilbyde i forhold til
samarbejde og kommunikation
- Modul 2 omhandler Kultur, trivsel og
medarbejderindvolvering.
Hvordan kan man arbejde med kulturændringer, for at fremme
trivslen - og hvordan hænger medarbejderindvolvering sammen med
kompetencer, fagområder og erfaringer
- Modul 3 omhandler kerneopgaven som pejlemærke for samarbejde og
arbejdets prioritering og udførelse.
Kerneopgaven og kerneydelserne defineres og der ses på deres
fælles forbundethed i organisationen og hvilken betydning det har
for det sunde samarbejde.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
ü Indsigt i arbejdsmiljømæssige muligheder og tiltag for
at sikre et sundt samarbejde
ü Anvendelse af kommunikationens mange muligheder og
facetter til fremme af det sunde samarbejde
ü Indsigt i kulturens betydning og muligheder for at
udvikle kulturen til fremme af det sunde samarbejde
ü Forståelse for kerneopgaven og kerneydelsernes betydning
for det tværfaglige samarbejde og som målsætning i det sunde
samarbejde.
ü Forståelse for roller og positioner ud fra kompetencer
og erfaringer.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Psykisk arbejdsmiljø
- Arbejdsglæde
- Belastninger og fravær
- Samarbejde
- Kommunikation
|
Der sættes fokus på hvad fremmer og hvad hæmmer arbejdsglæden og
derved en nuanceret forståelse for sammenhænge og kompleksitet i
det sunde samarbejde.
Der vil blive arbejdet med konkrete tilgange til at sikre det
sunde samarbejde omkring fx kommunikation og indsigt i egen og
anndres intentioner
|
Modul 2
ü Kultur og kulturudvikling
ü Trivsel og sundhed
ü Medarbejderindvolvering
ü Forskelle og ligheder og kollegialt samarbejde
|
Der stilles skarpt på kulturens betydning for handlinger og
forståelser på arbejdspladsen. Hvordan skabes en kultur der
understøtter den ønskede trivsel og udførelse af
arbejdsopgaverne.
Medarbejderindvolvering ses som den nødvendige vej for at skabe
meningsfyldt kulturudvikling og hvad stiller det af krav
|
Modul 3
ü Kerneopgaven
ü Kerneydelserne
ü Relationel koordinering
ü Målsætning
ü Rolle og position
|
Hvordan skabes tydelighed i det daglige arbejde
og på målsætningen i forhold til kerneopgaven. Der vil blive
arbejdet med fælles mål, sprog og respekt for forskelligheder i
samarbejdet om kerneopgaven.
Indsigt i egen rolle i forhold til at kunne
koordinere relationelt for at sikre det sunde samarbejde
|
SOSU - faglig kompetenceuddannelse for plejecentre
Med nye krav til plejesektoren i form af øget og målrettet
dokumentation, tværfagligt samarbejde, kvalificerede beslutninger
og handlinger i situationen, samtidig med at borgernes behov bliver
mere komplekse - kalder det på et målrettet kompetenceløft til sosu
medarbejderne.
Som dem der står i første række, møder borgerne kontinuerligt og
som oftest skaber værdifulde relationer til såvel borger som
pårørende, er der brug for stor faglig indsigt og
handlekompetence.
For at sikre sig at den enkelte sosumedarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceuddannelse der vil sikre at
viden og faglighed kommer i spil samt den enkelte vil opleve sig
faglig kompetent til at indgå i den fælles opgave der er omkring
borgeren.
Kompetence - uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler, som hver består af 2
hele dage samt vejledning til faglig opgave i praksis mellem
uddannelsesmodulerne.
- Modul 1 handler om den organisatoriske sammenhæng som
sosumedarbejderen indgår i.. Kerneopgaven for plejecentrene samt
organisationens mål og værdier - samt betydningen af egne værdier i
forhold til engagement og trivsel
- Modul 2 handler om den sosufaglige tilgang til opgaven -
sosumedarbejderens kerneydelse. Hvordan skabes det gode møde med
borgeren, hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres. En praksis tilgang til de overordnede mål samt
systemer.
- Modul 3 handler om sosumedarbejderens samarbejde med
sosufaglige kolleger og det tværfaglige samarbejde. Hvilke roller
og positioner indtager man hver i sær og hvilke
kommunikationsmønstre er i spil. Kulturens indflydelse på
samarbejdet og muligheder for at påvirke denne.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
ü Indsigt i organisatorisk sammenhæng og egen positions
mulighed for deltagelse
ü Viden om kerneopgaven og egen kerneydelse
ü Indsigt og anvendelse af forskellige
observationsmodeller og deres muligheder
ü Anvendelse af dokumentation som fagligt værktøj,
præcisering, tydelighed og faglighed.
ü Anvendelse af triangering som et sosufagligt redskab
ü Indsigt i tværfagligt samarbejdes udfordringer og
anvendelse af relationel koordinering
ü Indsigt i social kapitals betydning for samarbejde og
udførelse af kerneopgaven
ü Viden om og anvendelse af forskellige
kommunikationsmodeller til fremme af samarbejde.
ü Indsigt i kulturens betydning for trivsel, præstation og
samarbejde.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Den organisatoriske sammenhæng
- Kerneopgaven for plejecentrene
- Organisationens mål og værdier
- Egne mål og værdier
- Det organisatorisk grundlag der arbejdes på.
- Intro til den narrative forståelse
|
Formålet er at skabe klarhed over egen placering i
organisationen og de krydspres der kan opstå ved uklare mål og
forventninger.
Der tages afsæt i organisationens udmeldte mål for plejen, som
pejlinng for den faglige indsats der skal leveres.
Der sættes fokus på egne krav og forventninger i forhold til de
udmeldte mål.
Der skabes viden om hvordan man som en del af organisationen kan
medvirke til faglig udvikling.
Faglig praksis opgave plus vejledning
|
Modul 2
ü Den sosufaglige tilgang til opgaven
ü Sosumedarbejderens kerneydelse.
ü Hvordan skabes det gode møde med borgeren
ü Hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres.
ü Praksis tilgang til de overordnede mål samt
systemer.
ü Beboerkonferencen , som fagligt værktøj
|
Formålet er at kvalificere den enkelte medarbejder i mødet med
borgeren via indsigt og faglig viden om egen rolle og anvendelse af
de organisatoriske værktøjer.
Der sættes fokus på forberedelsen til mødet med borgeren
Der arbejdes med forskellige observationsmodeller i forhold til
konkrete cases
Der arbejdes med at gøre dokumentation tydelig og præcis, samt
rette den mod relevante samarbejdspartnere og kolleger.
Der arbejdes med beboerkonferencen
Faglig praksis opgave plus vejledning
|
Modul 3
- Samarbejde med sosufaglige kolleger
- Det tværfaglige samarbejde
- Hvilke roller og positioner indtager man hver i sær
- Kommunikations former og modeller
- Kultur på arbejdspladsen / kulturanalyse
- Den sociale kapital og dens betydning
|
Formålet er at kvalificere samarbejdsevnen såvel
med kolleger som med andre faggrupper.
Der sættes fokus på egen rolle og
forventninger
Der ses på forskellige kommunikationsmodeller
der kan fremme samarbejdet og fagligheden.
Der arbejdes med relationel koordinerings
muligheder for at skabe et tværfagligt kvalitativt samarbejde.
Hvordan ses og måles social kapital og hvad kan
ændre den
Faglig praksisopgave plus vejledning
|
Kompetenceuddannelse for plejehjemspersonale
Med ændrede krav til plejepersonalet når borgernes behov
bliver mere komplekse og deres psykiske formåen bliver dårligere -
kalder det på et målrettet kompetenceløft til medarbejdern for at
kunne imødekomme disse behov og håndtere de til tider vanskelige
situationer.
Som dem der står i første række, møder borgerne kontinuerligt og
som oftest skaber værdifulde relationer til såvel borger som
pårørende, er der brug for stor faglig indsigt og
handlekompetence.
For at sikre sig at den enkelte medarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceuddannelse der vil sikre at
viden og faglighed kommer i spil samt den enkelte vil opleve sig
faglig kompetent til at indgå i samarbejdet om den fælles opgave
der er omkring borgeren.
Kompetence - uddannelsen design
- Uddannelsen er bygget op over 3 moduler
- Modul 1 består af 2 hele dage , med fokus på "den nye beboer",
forståelse og indsigt i beboere med misbrugsadfærd, trusler og vold
samt neurologiske skader.
- Modul 2 består af møder i mindre grupper svarende til en hel
dag, hvor der arbejdes med cases fra hverdagen, samt en hel dag med
fokus på samarbejdets betydning og den professionelle rolle.
- Modul 3 består af møder i mindre grupper der arbejder med
cases fra hverdagen samt en hel dag med fokus på de organisatoriske
tiltag der kan gøres for at sikre medarbejderne
|
|
Modul 1 - undervisning 1.dag
|
Intro til uddannelsen
Hvorved adskiller beboerne med et misbrug, neurologisk,
psykiatisk skade og adfærd sig fra den kendte plejehjemsbeboer
Hvilke udfordringer giver det medarbejderen i forhold til
håndtering af denne adfærd
Hvordan kan der laves en god planlægning og samarbejde omkring
denne type beboerer
|
Modul 1 - undervisning 2. dag
|
Hvilken indvirkning har den type beboere på medarbejderens egen
opfattelse som kompetent medarbejder
Hvilke psykiske faresignaler skal man være opmærksom på og
hvordan forebygger man psykisk nedslidning
|
Modul 2 - 1.møde i 3 mindre grupper
|
Med udgangspunkt i konkrete cases analyseres problemstillingen
og der udarbejdes handleplaner der både har et fagligt fokus på
beboeren og et fagligt og arbejdsmiljømæssigt fokus på
medarbejderen
|
Modul 2 - 2. møde i 3 mindre grupper
|
Der samles op og evalueres på de udarbejdede handleplaner og
erfaringer fra praksis
|
Modul 2 - undervisning
|
Samarbejdets betydning for håndtering af svære beboere
Roller og positioner i organisationen
Kommunikationens muligheder
Observation og dokumentation
|
Modul 3 - møde i 3 mindre grupper
|
Introduktion og arbejde med kollegial sparring
|
Modul 3 - undervisning
|
Hvilke organisatoriske elementer skal der rettes opmærksomhed
imod.
Social Kapitals betydning for arbejdets udførelse
Relationel koordinering som en arbejdsmodel
|
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder
- Indsigt og forståelse af beboere med en udadreagerende
adfærd
- Håndtering af episoder der kan opstår med beboere med en
udadreagerende adfærd
- Samarbejde og planlægning omkring disse beboere, kommunikation,
dokumentation og rollefordeling
- Den professionelle tilgang som psykisk værn mod
belastninger
- Tilgang til kollegial sparring og udførelse af denne
- En organisatorisk indsigt i handlemuligheder
SOSU - faglig kompetenceuddannelse
Med nye krav til hjemmeplejen i form af øget og målrettet
dokumentation, tværfagligt samarbejde, kvalificerede beslutninger
og handlinger i situationen, samtidig med at borgernes behov bliver
mere komplekse - kalder det på et målrettet kompetenceløft til sosu
medarbejderne.
Som dem der står i første række, møder borgerne kontinuerligt og
som oftest skaber værdifulde relationer til såvel borger som
pårørende, er der brug for stor faglig indsigt og
handlekompetence.
For at sikre sig at den enkelte sosumedarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceuddannelse der vil sikre at
viden og faglighed kommer i spil samt den enkelte vil opleve sig
faglig kompetent til at indgå i den fælles opgave der er omkring
borgeren.
Kompetence - uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler, som hver består af 2
hele dage samt vejledning til faglig opgave i praksis mellem
uddannelsesmodulerne.
- Modul 1 handler om den organisatoriske sammenhæng som
sosumedarbejderen indgår i.. Kerneopgaven for hjemmeplejen samt
organisationens mål og værdier - hvilket organisatorisk grundlag
arbejdes der på.
- Modul 2 handler om den sosufaglige tilgang til opgaven -
sosumedarbejderens kerneydelse. Hvordan skabes det gode møde med
borgeren, hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres. En praksis tilgang til de overordnede mål samt
systemer.
- Modul 3 handler om sosumedarbejderens samarbejde med
sosufaglige kolleger og det tværfaglige samarbejde. Hvilke roller
og positioner indtager man hver i sær og hvilke
kommunikationsmønstre er i spil.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
ü Indsigt i organisatorisk sammenhæng og egen positions
mulighed for deltagelse
ü Viden om kerneopgaven og egen kerneydelse
ü Indsigt og anvendelse af forskellige
observationsmodeller og deres muligheder
ü Anvendelse af dokumentation som fagligt værktøj,
præcisering, tydelighed og faglighed.
ü Anvendelse af triangering som et sosufagligt redskab
ü Indsigt i tværfagligt samarbejdes udfordringer og
anvendelse af relationel koordinering
ü Indsigt i social kapitals betydning for samarbejde og
udførelse af kerneopgaven
ü Viden om og anvendelse af forskellige
kommunikationsmodeller til fremme af samarbejde.
En skematisk oversigt
Modul 1
- Den organisatoriske sammenhæng
- Kerneopgaven for hjemmeplejen
- Organisationens mål og værdier
- Det organisatorisk grundlag der arbejdes på.
|
Formålet er at skabe klarhed over egen placering i
organisationen og de krydspres der kan opstå ved uklare mål og
forventninger.
Der tages afsæt i kommunens udmeldte mål for hjemmeplejen, som
pejlinng for den faglige indsats der skal leveres.
Der sættes fokus på egne krav og forventninger i forhold til de
udmeldte mål.
Der skabes viden om hvordan man som en del af organisationen kan
medvirke til faglig udvikling.
Faglig praksis opgave plus vejledning
|
Modul 2
ü Den sosufaglige tilgang til opgaven
ü Sosumedarbejderens kerneydelse.
ü Hvordan skabes det gode møde med borgeren
ü Hvordan observeres der målrettet og efterfølgende
dokumenteres.
ü Praksis tilgang til de overordnede mål samt
systemer.
|
Formålet er at kvalificere den enkelte medarbejder i mødet med
borgeren via indsigt og faglig viden om egen rolle og anvendelse af
de organisatoriske værktøjer.
Der sættes fokus på forberedelsen til mødet med borgeren -
hvilken opgave og problemstillinger skal der være skærpet
opmærksomhed på.
Der arbejdes med forskellige observationsmodeller i forhold til
konkrete cases
Der arbejdes med at gøre dokumentation tydelig og præcis, samt
rette den mod relevante samarbejdspartnere og kolleger.
Der sættes fokus på sosumedarbejderens anvendelse af og
forberedelse til triangering
Faglig praksis opgave plus vejledning
|
Modul 3
- Samarbejde med sosufaglige kolleger
- Det tværfaglige samarbejde
- Hvilke roller og positioner indtager man hver i sær
- Kommunikations former og modeller
|
Formålet er at kvalificere samarbejdsevnen såvel
med kolleger som med andre faggrupper.
Der sættes fokus på egen rolle ift
rolleoverbelastning, - tvetydelighed og - konflikt.
Der ses på kommunikationens snublesnore og
forskellige kommunikationsmodeller der kan fremme samarbejdet og
fagligheden.
Der arbejdes med relationel koordinerings
muligheder for at skabe et tværfagligt kvalitativt samarbejde.
Faglig praksisopgave plus vejledning
|
Kompetenceuddannelse for medarbejdere i store
daginstitutioner
Med afsæt i nye og store faglige krav der stilles til personale
i daginstitutioner, tilbydes et målrettet kompetenceforløb for
medarbejderne i jeres institution
Den nye styrkede læreplan kalder på faglig indsigt og
professionelt samarbejde for at skabe sammenhæng i børnenes
liv.
Det kræver viden og indsigt i kommunikation og dokumentation
samt at blive bevidst om egen rolle og position i
organisationen.
At den enkelte medarbejder kender sin egen kerneydelse samt
organisationens kerneopgave, for at kunne handle klogt i planlagte
såvel som ikke planlagte og akutte situationer.
I dag skal man ikke blot yde et godt pædagogisk stykke arbejde,
man skal også kunne indgå i et samarbejde med forældre, skole
og øvrige intressenter på området. Så ud over at kunne sit
fag skal medarbejderne i dag også have en betydelig kompetence
indenfor kommunikation, samarbejde og relationelt arbejde.
For at sikre sig at den enkelte medarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceudvikling der vil indeholde
følgende palette
Design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler . Hvert modul består
undervisning i den samlede personalegruppe samt praksisnær sparring
i mindre arbejdsgrupper.
Medarbejderne kommer fra vuggestuer, børnehave og
fritidsordning.
Efter hvert modul vil der være møde i MED for at sikre de
nye kompetencer gives rum og implementeres i organisationen
.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
- Indsigt og viden om den styrkede læreplan
- Indsigt i egen rolle og position og dennes betydning for
samarbejde og organisering.
- Hvordan gør man sig observationer i dagligdagen og på hvilke
grundlag kan disse observationer siges at være valide
- Hvordan sikrer man en kommunikation der understøtter
fagligheden.
- Indsigt i og kendskab til forskellige
kommunikationsmodeller
- Kompetencer til at tage afsæt i børnene og skabe sammenhæng og
fælles mål
- Værdier og kerneopgave som pejlemærke i samarbejdet
- Viden om hvordan man koordinerer relationelt og
ikke blot på opgaver
- Social Kapitals indflydelse på samarbejde og udførelse af
opgaven
En skematisk oversigt
Modul 1
Rammer og mål for det pædagogiske arbejde
Værdier og Kerneopgave
|
Hvilke rammer skal der arbejdes indenfor
Politiske mål, organisatoriske mål og pædagogiske mål - hvordan
navigerer vi i dem
Organisatoriske og personlige værdiers betydning for arbejdet
med kerneopgaven
|
Modul 2
At skabe sammenhæng i børnenes liv
Den styrkede læreplan
|
Samarbejde og fælles pædagogisk linje i forhold til sammenhæng i
bærnenes liv - hvordan skabes det
Den styrkede læreplan som ramme og middel
|
Modul 3
Arbejdsfællesskabet grænser og muligheder
Social Kapital som afsæt for et kvalitativt
arbejde
|
Hvad definerer arbejdsfællesskabet og hvor er
det en styrke og hvordan skal det defineres
Tillid, retfærdighed og samarbejde som
grundstenene i arbejdets udførelse
|
Den Kompetente medarbejder i ældreplejen
Kompetenceuddannelse for medarbejdere i ældreplejen
Med afsæt i de store faglige krav der stilles til personale
ansat ved ældreplejen udbydes dette målrettede forløb for
medarbejderne i ældreplejen.
Der stilles store krav til at indgå i et samarbejde om de nye
tiltag der sker på dette område , samt at kunne deltage i
samarbejdet via en professionel kommunikation, såvel mundtlig som
skriftlig.
Mange af de nye tiltag og tanker på området fordrer også at man
bliver bevidst om egen rolle og position i organisationen og dermed
også at den enkelte medarbejder skal kende sin egen kerneydelse
samt organisationens kerneopgave, for at kunne handle klogt i
planlagte såvel som ikke planlagte og akutte situationer.
I dag skal man ikke blot yde en god og sund pleje, men man skal
også kunne indgå i et samarbejde med borgeren, de pårørende og
øvrige intressenter på området. Så ud over at kunne sit fag skal
medarbejderne i dag også have en betydelig kompetence indenfor
kommunikation, samarbejde og relationelt arbejde.
For at sikre sig at den enkelte medarbejder er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceudvikling der vil indeholde
følgende palette
Design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler
Hvert modul består af 2 hele undervisningsdage, samt en
"hjemmeopgave".
Der etableres "studiegrupper" som sikrer kollegial sparring
undervejs samt implementering i hverdagen.
Medarbejderne vil være knyttet til faste hold der kører
gennem hele uddannelsen, men ved fravær der ikke kan tages højde
for, vil det være muligt at følge undervisningen på en af de øvrige
dage.
Efter hvert modul vil der være møde med ledelsen, for at give
sparring på evt forhold i organisationen der vil være fremmende for
at de nye kompetencer kan implementeres.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder.
- "Længst mulig i eget liv" - paradigme skiftes betydning
for arbejdets indhold og udførelse
- Indsigt i egen rolle og position og dennes betydning for
samarbejde og organisering .
- Hvordan gør man sig observationer i dagligdagen og på hvilke
grundlag kan disse observationer siges at være valide
- Hvordan sikrer man en kommunikation der understøtter
fagligheden og samtidig også er understøttende i forhold til den
enkelte borger.
- Indsigt i og kendskab til den motiverende samtale i forhold til
borger og pårørende
- Kompetencer til at tage afsæt i borgernes ønsker og koble dem
med faglig indsats, således at der sættes fælles mål
- Hvordan koordinerer man relationelt og ikke blot på
opgaver
- Social Kapitals indflydelse på samarbejde og udførelse af
opgaven
En skematisk oversigt
Modul 1
Rammer og mål for arbejdet
"Længst mulig i eget liv" - hvilke krav stiller det til
medarbejderne
Faglige kompetencer i forhold til observationer
|
Hvad er tankegangen bag "Længst mulig i eget liv" og
hvilke krav skal medarbejderen kunne håndtere for at indfri
dette
Hvordan udfører man observaioner der er valide og kan anvendes i
den konkrete sag
|
Modul 2
Borgerrelateret kommunikation
Den motiverende samtale
At sætte fælles mål og have samme sprog
|
Medarbejderens rolle og position i forhold til borgerne og
de pårørende
Hvordan sikrer man sig at borger og medarbejder har et fælles
fokus og mål for indsatsen
Kommunikationen skal være motiverende for borgerne, hvordan
finder man den motivation
Hvad gør sproget og kommunikationen for mulighederne for den
kompetente pleje
|
Modul 3
Arbejdsfællesskabet grænser og muligheder
Social Kapital som afsæt for et kvalitativt
arbejde
Relationel koordinering som omdrejningspunktet i
samarbejdet om kerneopgaven
|
Hvad definerer arbejdsfællesskabet og hvor er
det en styrke og hvordan skal det defineres
Tillid, retfærdighed og samarbejde som
grundstenene i arbejdets udførelse
Når kerneopgaven skal nås kræver det at der
bliver koordineret relationelt - hvad er koordinering og hvad er
relationel koordinering
|
Den Kompetente Assistent
Med afsæt i de store faglige krav der stilles til personale
ansat ved hjemmeplejen udbydes dette målrettede forløb for SOSU
assistenter.
Der stilles store krav til at indgå i et samarbejde om de nye
tiltag der sker på dette område , samt at kunne deltage i
samarbejdet via en professionel kommunikation, såvel mundtlig som
skriftlig.
Mange af de nye tiltag og tanker på området fordrer også at man
bliver bevidst om egen rolle og position i organisationen og dermed
også at den enkelte medarbejder skal kende sin egen kerneydelse
samt organisationens kerneopgave, for at kunne handle klogt i
planlagte såvel som ikke planlagte og akutte situationer.
En væsentlig faktor i forhold til egen rolle og tilgang til
arbejdsindsatsen er den rehabiliterende tilgang, der både kræver en
egen udvikling samt en ny tilgang til såvel borger som pårørende.
Dermed bliver relationsarbejdet sat under pres indtil en ny form
har indfundet sig.
For at sikre sig at den enkelte assistent er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceudvikling der sigter mod de
udfordringer der er i hjemmeplejen i dag
Uddannelsen er bygget op over 2 dage.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder, der efterspørges fra virksomheden.
- Kompetencer og indsigt i paradigmeskiftet fra kompencerende til
rehabiliterende tilgang til borgerne
- Håndtering af rolle og positions skifte for den enkelte
medarbejder .
- Hvordan gør man sig observationer i dagligdagen og på hvilke
grundlag kan disse observationer siges at være valide
- Indsigt i og kendskab til den motiverende samtale i forhold til
borger og pårørende
En skematisk oversigt
Dag 1
Faglige kompetencer i forhold til observationer
Den rehabiliterende tankegang
|
. Hvad er den rehabiliterende tankegang
Hvor adskiller den sig fra den kompencerende
Hvilke krav stiller det til den enkelte medarbejder
Medarbejderens nye rolle og position i forhold til borgerne
|
Dag 2
Borgerrelateret kommunikation
Den motiverende samtale
At sætte fælles mål og have samme sprog
|
Hvordan sikrer man sig at borger og medarbejder har et
fælles fokus og mål for indsatsen
Kommunikationen skal være motiverende for borgerne, hvordan
finder man den motivation
Hvad gør sproget og kommunikationen for mulighederne for den
kompetente pleje
|
Den Kompetente Hjælper
Med afsæt i de store faglige krav der stilles til personale
ansat ved hjemmeplejen udbydes dette målrettede forløb for SOSU
hjælpere.
Der stilles store krav til at indgå i et samarbejde om de nye
tiltag der sker på dette område , samt at kunne deltage i
samarbejdet via en professionel kommunikation, såvel mundtlig som
skriftlig.
Mange af de nye tiltag og tanker på området fordrer også at man
bliver bevidst om egen rolle og position i organisationen og dermed
også at den enkelte medarbejder skal kende sin egen kerneydelse
samt organisationens kerneopgave, for at kunne handle klogt i
planlagte såvel som ikke planlagte og akutte situationer.
En væsentlig faktor i forhold til egen rolle og tilgang til
arbejdsindsatsen er den rehabiliterende tilgang, der både kræver en
egen udvikling samt en ny tilgang til såvel borger som pårørende.
Dermed bliver relationsarbejdet sat under pres indtil en ny form
har indfundet sig.
For at sikre sig at den enkelte hjælper er klædt på til
fremtidens opgave tilbydes en kompetenceudvikling der vil indeholde
følgende palette
Kompetence - uddannelsen design
Uddannelsen er bygget op over 3 moduler.
Der er plads til min. 15 og max 20 pers. pr
modul
Hvert modul består af 2 hele undervisningsdage, samt en
"hjemmeopgave".
Der etableres "studiegrupper" som sikrer kollegial sparring
undervejs samt implementering i hverdagen.
Udbytte
Den enkelte deltagers udbytte vil falde i følgende
hovedområder, der efterspørges fra virksomheden.
-
Kompetencer og indsigt i paradigmeskiftet fra kompencerende til
rehabiliterende tilgang til borgerne
-
Håndtering af rolle og positions skifte for den enkelte
medarbejder .
-
Hvordan gør man sig observationer i dagligdagen og på hvilke
grundlag kan disse observationer siges at være valide
-
Hvordan sikrer man en kommunikation der understøtter fagligheden
og samtidig også er understøttende i forhold til den enkelte
borger.
-
Indsigt i og kendskab til den motiverende samtale i forhold til
borger og pårørende
-
Kompetencer til at tage afsæt i borgernes ønsker og koble dem
med faglig indsats, således at der sættes fælles mål
-
At kunne udføre en god mundtlig fremstilling af en
case
-
At kunne udføre en god skriftlig fremstilling af en
case
En skematisk oversigt
Modul 1
Faglige kompetencer i forhold til observationer
Den rehabiliterende tankegang
|
. Hvad er den rehabiliterende tankegang
Hvor adskiller den sig fra den kompencerende
Hvilke krav stiller det til den enkelte medarbejder
Medarbejderens nye rolle og position i forhold til borgerne
|
Modul 2
Borgerrelateret kommunikation
Den motiverende samtale
At sætte fælles mål og have samme sprog
|
Hvordan sikrer man sig at borger og medarbejder har et
fælles fokus og mål for indsatsen
Kommunikationen skal være motiverende for borgerne, hvordan
finder man den motivation
Hvad gør sproget og kommunikationen for mulighederne for den
kompetente pleje
|
Modul 3
Faglig fremstilling for samarbejde og faglig
indsats
Mundtlig fremstilling
Skriftlig fremstilling
|
Træning i mundtlig og skriftlig
fremstilling.
Hvem henvender man sig til
Hvad er formålet
Hvad er det vigtigste i formidlingen og hvordan
sikrer man sig at det er det der kommerfrem til modtageren
|
KURSUS I SOCIAL KAPITAL
Nu er muligheden der for at få skabt trivsel, øget produktion,
mindre fravær, bedre samarbejde og større evne til at imødekomme
udfordringer.
Social Kapital er beviseligt vejen til ovenstående.
Hvis I ønsker Jeres arbejdsplads skal høste af de resultater
Social Kapital giver, så er her et tilbud der sikrer at det bliver
en del af jeres hverdag og det til en MEGET fordelagtig pris.
Det svære ved meget nyt er at få det implementeret og bredt ud i
organisationen - så derfor et tilbud om at få klædt en del af
medarbejdere / ledere / nøglepersoner på til at kunne få det helt
ud i hjørnerne af organisationen - og i løbet af kurset få afdækket
jeres sociale kapital samt udarbejdet mulige indsatsområder.
Grundlaget
Dette kursus tager afsæt i et fag indenfor Akademiuddannelsen,
hvilket betyder at det dels er kompetencegivende, giver mulighed
for SVU og
afsluttes med et eksamensbevis.
Design
Der vil være rig mulighed for at tone kurset i retning af jeres
virksomhed, så der bliver arbejdet med konkrete cases, samt
integreret de specielle forhold, udfordringer og vilkår I netop
står overfor.
Der vil være en ramme, et indhold og formalia der skal
overholdes, men indenfor dette vil der være rig mulighed for at
designe kurset, således at det passer jeres hverdag.
Et eksempel kunne se sådan ud:
|
Undervisningsdage
|
Studiedage
|
Uge 1
|
Introduktion og begrebsafklaring
|
|
Uge 2
|
Social kapital i et organisatorisk perspektiv
|
Måling af social kapital i egen praksis
|
Uge 3
|
Social kapital på individniveau samt begreberne tilllid,
retfærdighed og samarbejde
|
Afdækning af tillid retfærdighed i egen praksis
|
Uge 4
|
Social koordinering og kommunikation
|
Kommunikationsøvelser i praksis
|
Uge 5
|
Social kapital i egen
praksis
|
Udarbejdelse af synopsis og vejledning
|
Uge 6
|
Eksamen
|
|
KURSUS I COACHING I ORGANISATIONER
Alle organisationer arbejder til stadighed på udvikling,
innovation, sammenhæng og mod øget indsigt i kerneopgaven, for at
opnå den bedste performance og produktivitet med færrest mulig
unødvendige udgifter.
Alle undersøgelser peger på at jo større indsigt, jo mere
oplevelse af sammenhæng, jo større fornemmelse for retfærdighed og
tilllid - jo mere kan man vende de ressourcer der anvendes til
kontrol, struktur og regler - til at blive en investering i
virksomheden og medarbejderne.
En effektiv måde at sikre denne retning er at klæde
nøglepersoner i organisationen på til at få det til at leve i
dagligdagen - helt ud i de enkelte hjørner i
organisationen.
Dette kursus vil klæde jeres nøglepersoner på, uanset om det er
ledere, arbejdsmiljørepræsentanter, tillidsrepræsentanter,
koordinatorer, ambassadører eller andre ressourcepersoner.
Grundlaget
Dette kursus tager afsæt i et fag indenfor Akademiuddannelsen,
hvilket betyder at det dels er kompetencegivende, giver mulighed
for SVU og
afsluttes med et eksamensbevis.
Design
Der vil være rig mulighed for at tone kurset i retning af jeres
virksomhed, så der bliver arbejdet med konkrete cases, samt
integreret de specielle forhold, udfordringer og vilkår I netop
står overfor.
Der vil være en ramme, et indhold og formalia der skal
overholdes, men indenfor dette vil der være rig mulighed for at
designe kurset, således at det passer jeres hverdag.
Et eksempel kunne se sådan ud:
|
Undervisningsdage
|
Studiedage
|
Uge 1
|
Introduktion og begrebsafklaring
|
Litteratur og pointer
|
Uge 2
|
Rolle og position som coach
Kontrakt, etik og moral
|
Rammer og muligheder på egen arbejdsplads
|
Uge 3
|
Kommunikationsteori, talehandlinger og sprogets metaforer.
|
Kommunikationsøvelser og interview
|
Uge 4
|
Coaching i en systemisk forståelse
|
Praksisøvelser - empiri
Udarbejdelse af skriftlig opgave
|
Uge 5
|
Coaching i en narrativ forståelse
|
Praksisøvelser -empiri
Udarbejdelse af skriftlig opgave
|
Uge 6
|
Protreptik - filosofisk coaching
|
Praksisøvelser - empiri
Udarbejdelse af skriftlig opgave
|
Uge 7
|
Den organisatoriske kontekst
|
Forberedelse til eksamen
|
Uge 8
|
Eksamen
|
Eksamensbeviser
|